1 ژوئیه 2022 - در سال 2021، سایت Diabetes Self-Management، نتایج کارآزمایی را گزارش کرد که نشان می داد افراد مبتلا به دیابت و نوروپاتی یا آسیب عصبی که تحت درمان با نوع خاصی از تحریک نخاعی )[1]SCS) قرار گرفته اند، میانگین کاهش درد 76.3 درصدی را تجربه کردند. آن کارآزمایی شش ماه به طول انجامید. با انتشار یافته‌های 18 ماهه ی آزمایش این دستگاه، اکنون محققان می توانند ارزیابی کامل‌تری از اثربخشی آن در بلندمدت انجام دهند.

این دستگاه Senza SCS System نام دارد که تحریکاتی با فرکانس 10 کیلوهرتز ایجاد می کند و توسط شرکت فناوری Nevro مستقر در کالیفرنیا ساخته شده است. این روش در سال 2015 توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده تایید شد و در ایالات متحده، اروپا و استرالیا انجام می شود. سیستم Senza برای کمک به افراد مبتلا به دیابت که نوروپاتی دردناک دیابتی (PDN) را تجربه می کنند، طراحی شده است، یک عارضه رایج دیابت که شامل مشکلاتی مانند بی حسی، درد، سوزش یا گزگز است. اغلب از پاها بویژه پایین پا شروع می شود و تا دست ها و بازوها ادامه می یابد. تحریک طناب نخاعی متکی به کاشت یک دستگاه الکتریکی از طریق جراحی است که سیم های نازکی را به نخاع کاربر می فرستد، جایی که تکانه ها یا ایمپالس­ها اعصاب را تحریک می کنند.

نتایج آزمایش 18 ماهه ی جدید در کنفرانس سالانه علمی و بالینی انجمن غدد درون ریز بالینی آمریکا در سن دیگو، ارائه شد. این یافته ها از یک پیگیری 18 ماهه از یک کارآزمایی تصادفی کنترل شده شامل 216 فرد مبتلا به دیابت که با PDN زندگی می کردند، به دست آمد. به یک گروه، متشکل از 113 نفر، تحریک نخاع با فرکانس 10 کیلوهرتز داده شد و پس از آن، آنها مدیریت پزشکی معمول را دریافت کردند. گروه دیگر متشکل از 103 نفر، فقط تحت مدیریت پزشکی معمول قرار داده شدند، اگرچه به اعضای این گروه این فرصت داده شد که پس از شش ماه به تحریک نخاع روی آورند (93٪ افراد از این روش استفاده کردند). مانند آزمایش شش ماهه قبلی، شدت درد بر اساس یک اندازه‌گیری استاندارد درد به نام مقیاس آنالوگ بصری (VAS) رتبه‌بندی شد، که در آن از کاربران خواسته می‌شود درجه درد خود را در مقیاس ۰تا ۱۰ ارزیابی کنند. همچنین از شرکت کنندگان خواسته شد تا در مورد مسائل مربوط به کیفیت زندگی مانند خواب، نظر خود را گزارش کنند.

دستگاه تحریک نخاع با کاهش درد نوروپاتی مرتبط است

در شروع کارآزمایی که در 18 مرکز پزشکی ایالات متحده انجام شد، اعضای گروه تحریک ستون فقرات، درد خود را 7.6 ارزیابی کردند. شش ماه بعد آن را 1.7 ، در یک سال آن را 1.6 و در پایان 18 ماه دوباره به آن امتیاز 1.7 دادند. کسانی که در گروه مدیریت پزشکی معمول بودند، به درد خود بعد از شش ماه امتیاز 7.5 دادند، اما کسانی که تصمیم گرفتند به تحریک نخاع روی آورند، امتیاز درد 1.9 را در یک سال و 2.2 را در 18 ماه بعد گزارش کردند. علاوه بر این، نزدیک به هفت نفر از هر 10 عضو گروه تحریک ستون فقرات، بهبود قابل توجهی را در کیفیت خواب خود پس از 18 ماه گزارش کردند. شرکت کنندگان همچنین بهبود در بی حسی، سوزش، گزگز، سردی پا و عملکرد حرکتی را گزارش کردند. در مجموع، کاربران سیستمSenza SCS ، میانگین کاهش 73 درصدی درد را پس از 18 ماه گزارش کردند. محققان 85٪ از شرکت کنندگان را به عنوان "پاسخ دهندگان" به درمان و 54٪ را به عنوان "پاسخ دهندگان عمیق" ارزیابی کردند که به این معنی بود که آنها تسکین درد 80 درصدی یا بیشتر را تجربه کردند.

به گفته ی رهبر این مطالعه، دکتر کریستین نصر، از کلینیک کلیولند، این کارآزمایی نشان می دهد که " این جمعیت از بیماران دارای نیاز برآورده نشده ی قابل توجهی هستند. همه ما می دانیم که حدود 60 درصد از بیماران به دلیل عوارض جانبی یا عدم مشاهده ی نتایج، به مصرف داروهای خود ادامه نمی دهند. مطالعات آینده مشخص خواهد کرد که آیا اثرات مفید تحریک نخاع بیش از 18 ماه باقی می ماند، اما در این بین، چشم انداز این روش وسوسه برانگیز است. دکتر نصر گفت: «ما هیجان زده هستیم که ببینیم آیا این یک رویکرد قابل اجرا خواهد بود یا خیر، این یک مداخله است و مانند مصرف یک قرص نیست. این یک روش تهاجمی است. ما باید با دقت به این موضوع نگاه کنیم.» آزمایش‌های اولیه ی تحریک نخاع نشان می‌دهد که کاربران قادر به کاهش یا حذف کامل استفاده از داروهای اپیوئیدی(افیونی) برای درد بودند، بنابراین امید این است که این درمان در نهایت به روشی برای درمان نوروپاتی دیابتی بدون نیاز به مصرف دارو منجر شود.

منبع:

https://www.diabetesselfmanagement.com/news-research/2022/07/01/senza-stimulation-device-back-in-the-news/

 

 



[1]spinal cord stimulation